Een schoolgebouw is multifunctioneel wanneer het multi-inzetbaar, combineerbaar en/of aanpasbaar is.
- Multi-inzetbaar: meervoudig gebruik van een schoolgebouw waarin een ruimte afwisselend door verschillende gebruikers en voor verschillende functies gebruikt wordt. Bijvoorbeeld: een sportzaal in een school die lokale sportverenigingen op weekavonden gebruiken en tijdens de schooluren voor de turnles gebruikt wordt.
- Combineerbaar: er worden meerdere functies gekoppeld aan een schoolgebouw. Bijvoorbeeld: een kinderopvang op het gelijkvloers en basisonderwijs op de eerste verdieping.
- Aanpasbaar: een zekere flexibiliteit van het gebouw en de ruimte waardoor die aanpasbaar zijn aan verschillende activiteiten, vandaag en in de toekomst. Dit kan door ruimtes intelligent te schikken zodat ze schakelbaar, inwisselbaar of uitbreidbaar worden, door structuren te voorzien die verschillende functies kunnen hebben (een trap als circulatie en als tribune), door aangepast meubilair, voldoende bergruimte, enzovoort.
Multifunctionele onderwijsinfrastructuur zijn onderwijsgebouwen die zich dus openstellen voor andere functies, activiteiten en gebruikers dan louter de onderwijsfunctie en -activiteiten die dagelijks in het gebouw worden georganiseerd tijdens schooluren en bedoeld zijn voor de leerlingen van de school.