zorg voor een geïntegreerd ontwerpproces

Een kwaliteitsvol schoolgebouw moet voldoen aan verschillende eisen, van pedagogische, maatschappelijke, stedenbouwkundige tot technische eisen. Om tot een goed resultaat te komen is het betrekken van de juiste expertise op het juiste moment noodzakelijk.

Daarom spreekt men van een ‘geïntegreerd ontwerp’ waarbij betrokkenen van in het begin of op het juiste moment doorheen het ontwerpproces mee aan tafel zitten, . Mogelijke betrokkenen zijn:

  • administraties en overheden
  • het ontwerpteam
  • studie- en adviesbureaus
  •  de hele schoolgemeenschap met
    • preventieadviseur
    • energiecoördinator
    • onderhoudspersoneel
    • gebouwverantwoordelijken
    • leerlingen
    • ouders
    • de buurt

Een plan van aanpak, met duidelijke taakverdeling en afspraken, en goede communicatie en terugkoppeling vormen de basis van het geïntegreerd ontwerpen.

Het geïntegreerd ontwerpen vraagt om een multidisciplinair team van deskundigen in het streven naar een kwaliteitsvol bouwproject. De architect-ontwerper speelt een belangrijke rol in de visievorming van het nieuwe schoolgebouw en de vertaling van het programma van eisen naar een ruimtelijk plan. Een goede ontwerper kiezen is dan ook essentieel. De architect-ontwerper zal, gezien de complexiteit van het bouwen, zich laten bijstaan door studiebureaus technieken en stabiliteit.Maar ook experts inzake akoestiek, toegankelijkheid, verlichting, etc. kunnen betrokken worden om tot de juiste keuze te komen.

GRO, het instrument rond duurzaam bouwen van het Facilitair Bedrijf, wat AGION aanbeveelt als vrijblijvend te gebruiken instrument, vertrekt vanuit die gedachte van geïntegreerd ontwerpen. GRO helpt je aan de belangrijkste aspecten te denken die moeten leiden tot duurzame scholenbouw en voorziet je van checklists en eisentabellen van bv. Toegankelijkheid, onderhoudsvriendelijk ontwerpen, akoestiek,… . GRO kan op die manier een goede houvast bieden voor de bouwheer en architect-ontwerper om in elke fase van het bouwproces doordachte keuzes te maken.

Om leerlingen en onderwijspersoneel via een participatief proces te betrekken bij een ontwerp voor klas- of schoolinrichting, kan u gebruik maken van de tool Pic2Learn