efficiënt ruimtegebruik

De schoolgebouwenmonitor wijst uit dat overbezetting en acuut plaatsgebrek bij vrijwel elk type ruimte in scholen voorkomen. Gedeeld en multifunctioneel gebruik van infrastructuur biedt een oplossing voor ruimtegebrek. Vandaag passen veel scholen dit vooral buiten de schooluren al toe, maar scholen hebben ook tijdens de schooluren vaak meer “bruikbare” ruimte dan gedacht. Ruimtes worden niet efficiënt gebruikt als er sprake is van onderbenutting in zowel ruimte als tijd.

AGION wil scholen en bouwheren graag bewust maken over de beschikbare ruimte in een schoolgebouw. Denk bijvoorbeeld aan een onbenutte zolderruimte, een refter die leeg is na de lunchpauze, een uit het oog verloren lokaal, … Talrijke voorbeelden uit de praktijk illustreren dat het niet altijd noodzakelijk is om te moeten (bij)bouwen. Zo blijkt bijvoorbeeld uit een interview in Klasse met architectenbureau RE-ST. “… hebben wij met gebruiksscans duidelijk gemaakt dat niet alle ruimtes even goed gebruikt werden. De school moest niet uitbreiden. Door lokalen beter te benutten, functies te verschuiven kunnen we later aftandse koterijen zelfs afbreken en inruilen voor natuur.”

Via gebruiksscans kan een school inzicht krijgen in het effectieve gebruik van ruimtes. Deze kennis kan leiden tot het beter benutten van beschikbare ruimte en eventuele capaciteitsproblemen voor de school en/of derde gebruikers helpen oplossen.

Meer weten?

Klasse: Plaatstekort op school of onderbenutte ruimtes?
Vlugschrift Zwerfruimte