Een goed visueel comfort is essentieel voor het welzijn en de gezondheid van kinderen en jongeren, maar ook van de werknemers in een school. Verlichting of licht draagt bij tot dit visueel comfort. Bewust of onbewust speelt de manier waarop een ruimte verlicht wordt in op ons gemoed, ons concentratievermogen, … kortom op ons welzijn. Het vormgeven van schoolgebouwen en hoe ze omgaan met daglicht (grootte en plaatsing van raamopeningen, …) en kunstlicht (aard, kleur, intensiteit, regelbaarheid, …) is hierin essentieel.
Belangrijke elementen bij verlichting zijn:
Voor kunstverlichting wordt dit uitgedrukt met een UGR-waarde.
Er zijn geen wettelijke eisen vastgelegd in verband met licht. Verschillende normen gaan wel in op dit thema, onder andere de norm 'NBN EN 12464-1:2011 - Licht en verlichting - Werkplekverlichting - Deel 1: werkplekken binnen' . Hierin zijn verschillende visuele comfortcriteria voor binnenwerkplekken opgenomen, waaraan op elk moment voldaan moet worden. Hoe deze criteria behaald moeten worden, wordt niet vermeld, waardoor de lichtontwerper voldoende vrijheid heeft.
Minimale waarden voor verlichtingssterkte en uniformiteit voor een aantal ruimtes in een school:
Type ruimte, taak of activiteit | Verlichtingssterkte (Em [lx]) (lux |
Uniformiteit (U0 [-]) |
Klaslokaal | 300 | 0.60 |
Klaslokaal voor avondles en volwassenenonderwijs | 500 | 0.60 |
Auditorium | 500 | 0.60 |
Schrijfbord/schoolbord | 500 | 0.70 |
Kunstklas in kunstschool | 750 | 0.70 |
Lokaal voor technisch tekenen | 750 | 0.70 |
Oefenlokalen en labo's | 500 | 0.60 |
Inkomhal | 200 | 0.40 |
Circulatie, gangen | 100 | 0.40 |
Trappenhal | 150 | 0.40 |
Lerarenlokaal | 300 | 0.60 |
Bibliotheek: boekenrek | 200 | 0.60 |
Bibliotheek: leesruimte | 500 | 0.60 |
Sporthal, zwembad | 300 | 0.60 |
Refter | 200 | 0.40 |
Keuken | 500 | 0.60 |
Bijkomende aanbevelingen:
Enkele ontwerpaanbevelingen en richtwaarden lees je in rubrieken daglicht en kunstlicht.
Meer weten?